Bagi penyediaan Bahan Bantu
Mengajar, kami telah menggunakan kaedah tinjauan. Kaedah tinjauan
adalah bertujuan untuk :
i.
menyediakan pelajar dengan sistem pendekatan membaca
bagi membuat semakan awal bab kandungan
ii.
menyediakan guru dengan pendekatan tambahan
untuk digunakan sebagai persediaan murid untuk membaca teks.
Dari segi pelaksanaannya, teknik
menyediakan guru mata pelajaran dengan kaedah yang sistematik dan merupakan
langkah pertama dalam kaedah membaca SQ3R. Melalui penggunaan teknik ini secara
kerap, seseorang guru boleh memandu pelajar memahami kepentingan melakukan
semakan awal sebelum membaca sesebuah teks.
Aukerman (1972) mencadangkan 6
langkah prosedur yang boleh digunakan jika kandungan buku teks disusun secara
tradisi. Teknik ini akan menjadi lebih mudah jika kandungan bab dalam buku teks
tersebut disusun mengikut urutan seperti yang berikut :
- Judul bab
- Pengenalan
- Tajuk utama dengan subtajuk
- Ringkasan
- Soalan-soalan reviu
- Latihan
Berdasarkan
format di atas, guru boleh mengadaptasikan 6 langkah yang dicadangkan Aukerman
dengan cara berikut :
o Analisis
Judul Bab
Setelah membaca teks bersama-sama dengan pelajar, guru boleh bertanyakan
soalan kepada pelajar seperti :
i.
Apakah pendapat anda tentang perkara yang
diceritakan oleh penulis?
ii.
Sejauh manakah anda telah mengetahui kandungan
yang dibincangkan dalam topik ini?
iii.
Bagaimanakah kandungan bab ini berkaitan dengan
bab yang telah kit abaca sebelum ini?
Aktiviti ini boleh disertai oleh
semua pelajar, tanpa mengira tahap kebolehan membaca mereka.
o Analisis
Subtajuk
Guru akan mencatat semua subtajuk di papan putih atau menayangkannya
untuk membantu pelajar memahami secara keseluruhan judul bab. Teknik ini sama
dengan langkah dua dalam SQ3R, iaitu pelajar membentuk soalan. Pelajar
dikehendaki menukarkan semua subtajuk dalam bentuk soalan. Penukaran subtajuk
dalam bentuk soalan ini lebih memudahkan pelajar untuk memahami tujuan spesifik
pembacaan bagi setiap subtajuk tersebut. Contohnya, bagi tajuk “Kegunaan Air”
ditukarkan kepada bentuk soalan menjadi “Apakah kegunaan air?”. Melalui soalan
ini, pelajar menjadi lebih jelas tentang maklumat yang hendak dicari.
o Analisis
Visual
Biasanya maklumat dalam sesebuah bab boleh diperoleh dalam bentuk visual.
Sebahagian murid tidak menghiraukan maklumat ini manakala sebahagiannya pula
tidak memiliki kemahiran untuk menterjemahkan maklumat dalam bentuk visual.
Langkah ini memberi peluang kepada guru untuk memberi penekanan kepada pelajar
tentang kepentingan maklumat visual. Kaedah yang biasa digunakan untuk menguji
kefahaman murid tentang sesebuah visual adalah melalui soalan.
o Perenggan
Pengenalan
Pelajar boleh diarahkan untuk membaca perenggan ini secara senyap sebelum
guru dan pelajar melakukan perbincangan. Perbincangan ini sepatutnya bertumpu
pada bagaimana maklumat dalam perenggan pengenalan ini selari dengan maklumat
yang diperoleh dalam tiga langkah sebelum ini. Guru boleh mengemukakan soalan
untuk mendapatkan respon daripada pelajar. Contohnya, “Sekarang kita telah
membaca perenggan pengenalan bab ini. Bolehkah ceritakan, bagaimana maklumat
yang terdapat dalam perenggan pengenalan ini menyokong sebahagian daripada
maklumat yang telah diperoleh semasa kita melakukan tinjauan bab ini?”
o Perenggan
Penutup
Biasanya perenggan penutup bagi bab dalam buku teks adalah ringkasan
tentang isi kandungan bab tersebut. Dengan membaca ringkasan tersebut sebelum
melakukan pembacaan bab sepenuhnya secara terperinci, pelajar akan memperoleh pengesahan
tambahan tentang apa-apa yang diperoleh dalam semua langkah tinjauan sebelum
ini.
o Mengesan
Idea Utama
Aukerman mencadangkan, selain langkah 4 dan 5, iaitu membaca dan
berbincang tentang maklumat dalam perenggan pengenalan dan perenggan penutup, seluruh
kelas perlu berbincang dan membina sebuah penyataan yang ringkas dan padat
untuk menggambarkan idea utama bab tersebut. Pernyataan tersebut perlu dilihat
oleh semua pelajar, sama ada ditulis di papan putih atau ditayangkan melalui
tranperensi. Melalui kemahiran ini, pelajar akan bersedia untuk membaca
buku-buku teks mata pelajaran dengan lebih terperinci.
MASALAH
Terdapat
beberapa masalah dalam menyiapkan dan penggunaan Bahan Bantu Mengajar kami ini
iaitu
- Sukar untuk mencari petikan yang mempunyai gambar visual yang berkaitan dan menarik
- Penggunaan kad bod yang tidak boleh lentur meyebabkan ia kelihatan besar.
- Kurang menarik
- Tidak mempunyai kesinambungan dengan BBM yang pertama
No comments:
Post a Comment