Bahan bantu mengajar yang kami hasilkan juga berpandukan teknik menerap imej. Menerap imej merupakan prosedur untuk memandu pelajar menjana imej mental berkaitan bahan yang dibaca sebagai cara untuk memepertingkatkan kefahaman. Dalam teknik yang kami gunakan terhadap bahan bantu mengajar ini juga memepunyai tiga perkara asas. Antaranya ialah model guru, latihan berpandu dan latihan kendiri. Perkara asas ini dapat diterjemahkan dalam beberapa langkah pelaksanaannya.
- Perkenalkan apa, mengapa dan bagaimana menggunakan menerap imej.
- Guru memilih teks yang berbentuk diskriptif yang panjangnya lebih kurang 100 patah perkataan.
- memerlukan guru untuk menunjukkan cara penggunaan strategi kepada pelajar.
- Guru perlu membekalkan latihan berpandu dengan mengajak pelajar menghuraikan imej yang mereka gambarkan ketika membaca lantang berlangsung.
- Sokongan ketika latihan kendiri.
Langkah ini memerlukan
pelajar untuk bekerja secara berpasangan dengan membaca teks secara senyap.
Kemudian, pelajar diminta bercakap kepada pasangannya mengenai imej yang mereka
bina ketika membaca dan juga unca yang menyebabkan mereka membina imej-imej
tersebut secara bergilir.Persamaan dan perbezaan yang terdapat pada imej mental
mereka akan dibicangkan dan guru perlu memberi sokongan dan bantuan dari masa
ke masa agar pelajar dapat melaksanakan aktiviti tanpa adanya kebergantungan
kepada guru.
- Menyediakan latihan kendiri terpilih.
Semasa langkah ini berlangsung, pelajar seharusnya sudah mempunyai kemahiran
menggunakan teknik menerap imej ini dan peluang untuk mereka menggunakan
strategi ini ke atas teks-teks lain yang bersesuaian perlu disediakan oleh
guru.
MASALAH
Antara
masalah yang timbul sewaktu pelaksanaan bahan bantu mengajar yang menggunakan
teknik ini ialah bahan bantu mengajar ini agak kecil dan tidak sesuai digunakan
dihadapan kelas sekiranya terdapat pelajar-pelajar di dalam kelas berada pada
kedudukan belakang di dalam dalam kelas. Oleh yang demikian, tidak semua
pelajar akan mendapat manfaat daripada penggunaan bahan bantu mengajar ini
kerana hanya pelajar pada bahagian depan sahaja dapat menguasai sepenuhnya apa
yang ingin kami tunjukkan.
Di
samping itu, masalah lain yang kami dapati ialah bahan bahan bantu mengajar
yang kami hasilkan adalah kurang sesuai jika dikomersialkan kerana ia kurang
menarik jika dibandingkan dengan penggunaan teknik-teknik lain. Bahan-bahan
yang kami gunakan menyebabkan ia tidak mudah tahan lasak dan berkemungkinan
hanya dapat digunakan dalam tempoh masa yang singkat jika tidak dijaga dengan
rapi.
Kesimpulannya,
masalah ini perlu diatasi bagi meningkatkan lagi kesan positif dalam penggunaan
bahan bantu mengajar yang menggunakan teknik menerap imej. Bahan-bahan yang
lebih berkualiti perlu digunakan dalam penghasilannya dan bahan bantu mengajar
yang dihasilkan perlulah menggunakan imej yang lebih jelas agar semua pelajar
memperoleh input pengajaran yang ingin disampaikan melalui teknik ini.
No comments:
Post a Comment